Nieuws

Consumenten zoeken veel naar kortingscodes, maar niet bij Nederlandse webshops

Consumenten zoeken maandelijks honderdduizenden keren naar kortingscodes bij webshops. Vooral bij buitenlandse webshops is dat het geval, zo blijkt uit onderzoek.


Online marketing agency Seeders bekeek over heel 2022 hoe vaak bij webshops naar kortingscodes werd gezocht. De top-5 webshops bestaat uitsluitend uit buitenlandse webshops. Met Zalando als absolute koploper. Daar werd gemiddeld bijna 50.000 keer per maand gezocht naar kortingscodes. Op de tweede plek staat flitsbezorger Flink, met een gemiddelde van ruim 27.000 zoekopdrachten per maand. De top-5 wordt gecompleteerd door Shein, Air Up en Domino’s.

Consumenten zijn dus vooral geïnteresseerd in kortingscodes van kledingwebshops en online boodschappen/maaltijden. In de maanden januari, april en mei wordt het vaakst gezocht naar kortingscodes. Wel wordt er over het algemeen minder gezocht naar de term ‘kortingscode’ dan voorgaande jaren. Volgens het bureau is een mogelijk oorzaak daarvan dat het steeds makkelijker wordt om een kortingscode te vinden en dat webshops zelf meer kortingscodes promoten. 

Shopify richt zich met Commerce Components tot grote retailers

Webshopplatform Shopify stelt met Commerce Components by Shopify (CCS) zijn infrastructuur open voor de grotere retailers. Zij kunnen tools van Shopify zo naar smaak aanpassen en toepassen in hun platform.

Het is voor het eerst dat Shopify met een zogenoemde composable stack voor grote retailers komt. Volgens het bedrijf moeten grote retailers snel innoveren om aan uitdagingen als snelle technologische evolutie en de veranderende verwachtingen van klanten te voldoen. ‘Daarvoor hebben ze een commerce-oplossing nodig waarbij ze keuzevrijheid krijgen, met de flexibiliteit om te integreren en te innoveren zonder beperkingen’, legt Shopify uit. ‘Tegelijkertijd hebben ze vertrouwde infrastructuurcomponenten nodig zodat hun teams snel kunnen werken. Deze elementen samen zijn cruciaal, maar zijn nooit eerder gecombineerd in één commerce-aanbod voor enterprises – tot nu toe.’

Een overzicht van de betreffende tools is hier te vinden. Zoals gezegd kunnen retailers zelf bepalen welke tools woden gebruikt en op welke wijze ze worden ingezet. 

Pakketpunten PostNL verdwijnen bij Albert Heijn

Albert Heijn stopt compleet met pakketpunten van PostNL in zijn filialen. Deze service werd nog aangeboden in 27 winkels van de supermarkt.

Franchisers die graag wel een pakketpunt willen houden, hebben daar zelf een vrije keuze in. De ondernemers moeten dan zelf een contract afsluiten met PostNL, waarbij Albert Heijn niet meer als tussenpersoon fungeert. Dat laat woordvoerder Anoesjka Aspeslagh weten aan Distrifood. In 2016 werd het aantal pakketpunten van PostNL bij Albert Heijn al fors uitgedund. Destijds werden er 156 gesloten en bleven er 90 punten open, inmiddels waren er daar dus nog 27 van over.

Door de supermarkt wordt wel meer ingezet op pakketkluizen. In april werd een fikse uitbreiding aangekondigd van zo’n 700 supermarkten. Het is de bedoeling dat deze uitrol zo’n twee jaar gaat duren. 

Takko Fashion breidt online uit, onder meer naar Nederland

De Duitse kledingwinkel Takko Fashion breidt zijn online aanwezigheid komend jaar fors uit. Zo komen er webwinkels in Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije, Frankrijk én Nederland.


Dat schrijft Internet World. Het bedrijf verkoopt al in 16 verschillende landen en wil de komende tijd verder inzetten op een online strategie. Het is de bedoeling dat er de komende jaren nog meer webshops in andere landen bijkomen. 


 

De bestellingen worden verwerkt in een dc in Nedersaksen en vanuit daar naar de klanten in eerder genoemde landen verstuurd. Ook biedt Takko Fashion click & collect aan.

Onlangs stak het bedrijf zijn e-commerce platform nog in een nieuw jasje, waarmee ook meer wordt ingezet op storytelling. Sinds begin dit jaar staat het bedrijf onder leiding van Tjeerd Jegen, de voormalig ceo van Hema. 

Online verkoop groeit 4 procent in derde kwartaal, ondanks productendip

In het derde kwartaal werd online iets meer uitgegeven dan in hetzelfde kwartaal in 2021. De online consumentenbestedingen komen uit op 7,2 miljard euro, een groei van 4 procent.

Dat blijkt uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor. Een onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders, in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence. 
 

De groei komt, evenals vorige edities, vooral van dienstenverkoop. Die groei is niet zo hoog als vorig jaar - zo namen in hetzelfde kwartaal in 2021 de verkopen van pakketreizen nog met 225 procent toe – maar zorgt er wel voor dat de consumentenuitgaven nog een stijgende lijn laten zien. In totaal groeide de online bestedingen aan diensten in de gemeten periode met 14 procent. Productenverkoop daalde met 5 procent.

De reden van de lichtere groei van online diensten komt omdat de extremen van de afgelopen jaren – vooral veroorzaakt door vrijheidsbeperkende maatregelen tijdens de coronacrisis – zijn verdwenen, legt algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org uit: ‘In 2021 ging de samenleving vanaf juni weer open en reisden consumenten weer massaal naar het buitenland. De online diensten hebben toen een flinke vlucht genomen en op dat niveau stabiliseert het nu.’ Daar tegenover staat dus een dip in online verkoop van producten. Die is ook al maanden terug te zien in cijfers van onder andere het CBS en financiële rapporteren van grote webspelers. Als deze cijfers worden vergeleken met 2019, de periode van voor corona, dan liggen het aantal aankopen en de online bestedingen van zowel producten als diensten alsnog gemiddeld hoger, stelt Ten Ham. 

'Marges webshops staan onder druk door toenemende kosten'

Door onder andere hogere inkoopprijzen en stijgende advertentiekosten staan de winstmarges van webshops onder druk. De winstmarges zouden daardoor met ruim 11,5 procent afnemen dit jaar.

Dat blijkt uit cijfers van FiveX. Het bedrijf onderzocht 500 aangesloten middelgrote webshops met gemiddeld 500 tot 10.000 maandelijkse bestellingen. Onder die onderzochte shops lag de gemiddelde (bruto) winstmarge per product, na aftrek van alle kosten, in 2021 nog op 21,7 procent. Inmiddels is dat gedaald naar 19,2 procent. 
 

Op individueel niveau is het voor webwinkels nog wel mogelijk omzetstijgingen of kostenbesparingen te realiseren, maar voor de sector als geheel leidt de margedruk onvermijdelijk ook tot lagere winsten’, concludeert oprichter Kevin van der Eijk van FiveX.

Wat volgens FiveX ook niet meehelpt is de snel verslechterde euro-dollarkoers. Daarnaast zijn consumenten vanwege de inflatie terughoudend in het doen van vooral grote luxe-aankopen. 

 

AFM: 'Consument moet beschermd worden bij buy now pay later' 

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat buy now pay later (BNPL) onder toezicht komt te staan. Uit onderzoek blijkt dat 20% van de consumenten tot 65 jaar te maken krijgt met kosten voor te late betaling. Relatief veel jonge gebruikers komen bij incassobureaus terecht.

Dat schrijft de AFM in een rapportage waarin het de markt voor achteraf betaal-dienstverleners in kaart brengt. In het onderzoek worden AfterPay/Riverty, Billink, In3, Klarna en Tinka bekeken. De toezichthouder ziet dat achteraf betalen voorziet in consumentenbehoeften. De drie vaakst genoemde redenen voor achteraf betalen zijn: zekerheid dat de bestelling compleet en in orde is, producten eerst in het echt willen zien en niet hoeven te betalen voor bestellingen die worden geretourneerd. Ook blijkt dat achteraf betalen niet gebonden is aan één leeftijdsgroep. Alleen voor de groep van 65 jaar en ouder is de methode minder populair. Meer dan de helft van de mensen die weleens achteraf betalen, geeft bovendien aan dat zeer waarschijnlijk bij een volgende bestelling weer te doen.

Draagvlak Black Friday zwakt af

Steeds meer consumenten twijfelen eraan of het nog wel in deze tijdsgeest past om los te gaan tijdens Black Friday. Ruim een derde wil dat het koopjesfeest helemaal wordt afgeschaft.

Dat blijkt onderzoek van Panelwizard (in opdracht van Acties.nl) onder ruim duizend Nederlanders. Niet iedereen wil overigens zover gaan om het koopjesfeest helemaal af te schaffen. Maar meer dan de helft van de ondervraagden vindt wel dat Black Friday lastig meer te rijmen valt met de huidige tijdsgeest en push naar meer duurzaamheid en besparing op energie.

Eén op de drie ondervraagden verwacht daarnaast meer de hand op de knip te houden tijdens de Black Friday-periode. Dat komt vooral door de huidige onzekerheid onder consumenten, maar heeft er ook mee te maken dat men denkt dat de aanbiedingen tijdens Black Friday niet uniek zijn. Diezelfde koopjes vinden we een maand later wel weer ergens anders, is steeds vaker de gedachte.

Wat vooral opvalt uit het onderzoek, is dat de verdeeldheid onder consumenten wat betreft Black Friday lijkt toe te nemen. Naast de eerder genoemde groep die Black Friday een no go vinden, is er ook een groep van ongeveer 30 procent die juist vindt dat in de toekomst meer winkels aan het koopjesfeest moeten meedoen. Vooral onder jongeren speelt dat. Het is dan ook niet gek dat onder die groep het kleinste aandeel voor een landelijk verbod op Black Friday is, het gaat dan om 16 procent. 

Instabox Nederland failliet

Bezorgdienst Instabox Nederland is door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard. Datzelfde geldt voor Red je Pakketje, dat eerder door Instabox werd overgenomen.

Instabox kwam halverwege vorig jaar naar Nederland en nam bij zijn intrede meteen Red je Pakketje over. Onlangs werd bekend dat het bedrijf ging fuseren met de eveneens Zweedse bezorgdienst Budbee. Onlangs kregen beide bedrijven groen licht voor die fusie. De twee ondernemingen gaan verder als Instabee.

Wat het uitgesproken faillissement betekent voor de activiteiten in Nederland is vooralsnog onduidelijk. Aan Emerce laat een woordvoerder weten dat het faillissement losstaat van de fusie. Voor medewerkers betekent het faillissement dat zij op zoek moeten naar een nieuwe baan. Ook is het niet bekend wat het faillissement betekent voor Budbee.

Op de site meldt Instabox dat de curator de verantwoordelijkheid voor het bedrijf heeft overgenomen en dat klanten die een levering van Instabox verwachten contact met de webshop waarbij een bestelling is geplaatst moeten opnemen. Ook is het niet bekend wat het faillissement voor de huidige aangesloten webshops van Instabox betekent.

In Nederland zijn nog meer bezorgspecialisten actief, waaronder Trunkrs, Brenger en Hurby. 

Budbee en Instabox krijgen groen licht voor fusie

Bezorgers Budbee en Instabox hebben goedkeuring gekregen van de Zweedse mededingingsautoriteit voor de fusie. Het nieuwe bedrijf gaat Instabee heten.

Ruim een maand geleden maakten beide bedrijven bekend de krachten te gaan bundelen en samen te smelten tot één bedrijf. De fusie moest nog wel worden goedgekeurd door de desbetreffende autoriteiten, dat laatste is nu dus gebeurd. 

Niet gratis

Een woordvoerder van PostNL laat desgevraagd weten dat vervoerders die gebruik maken van de pakketautomaten een vergoeding per reservering van de kluis betalen. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de grootte van het kluisje en het aantal dagen dat een pakket in het kluisje ligt. 

De bedrijven gaan nu middelen, expertise en kennis combineren om zo een bedrijf te creëren die de traditionele spelers in Europa moet uitdagen, stellen de ceo’s van Instabox en Budbee. ‘Ik ben erg blij met deze beslissing en kijk er naar uit om de toekomst van Instabee verder vorm te geven. Onze ambitie om internationaal te groeien met een gezonde winst, is duidelijk’, zegt Fredrik Hamilton, die het gecombineerde bedrijf gaat leiden.

PostNL stelt pakketkluizen open voor andere vervoerders

In de loop van komend jaar kunnen consumenten ook pakketjes in een pakketkluis van PostNL ophalen die daar door een andere vervoerder in zijn gestopt. De bezorgdienst geeft andere vervoerspartijen toegang tot zijn eigen kluizen.

PostNL bouwt een speciaal IT-platform zodat andere vervoerspartijen een koppeling kunnen maken met de pakketautomaten van PostNL. 'Consumenten maken graag gebruik van de PostNL-pakketautomaten en vinden deze uiterst gebruiksvriendelijk. Om de klantbeleving verder te vergroten zijn we daarom nu druk bezig met het uitbreiden van het aantal PostNL-pakketautomaten en werken we toe naar de openstelling ervan', laat Barry Husman, directeur retail Benelux bij PostNL weten. 
 

Het blijft overigens niet bij het openstellen van de pakketkluizen voor andere vervoerders. PostNL is namelijk ook bezig om het netwerk aan pakketkluizen fors uit te breiden. Nu staan er nog 400 van die kluizen op verschillende locaties. In 2024 moet dit aantal worden uitgebreid naar 1.500.

Met pakketautomaten kunnen consumenten zelf bepalen waar en wanneer zij hun pakketje ophalen of wegbrengen. De meeste pakketkluizen van PostNL zijn 24 uur per dag, 7 dagen per weeg bereikbaar.

Niet gratis

Een woordvoerder van PostNL laat desgevraagd weten dat vervoerders die gebruik maken van de pakketautomaten een vergoeding per reservering van de kluis betalen. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de grootte van het kluisje en het aantal dagen dat een pakket in het kluisje ligt. 

Nederlanders kopen vooral minder producten online

74 procent van de Nederlanders – van 12 jaar of ouder – heeft in de periode april tot juli iets online gekocht. Dat is minder dan in dezelfde periode in 2021, toen ging het nog om 77 procent. Vooral producten worden minder vaak online gekocht.

Dat blijkt uit onderzoek van het CBS. Vooral digitale diensten blijken in trek te zijn dit jaar, zoals online kaartjes voor de bioscoop, een concert of een cultureel event. Dat kochten consumenten in 2021 nog in 8 procent van de gevallen, nu is dat 34 procent. Door de coronamaatregelen in 2021 waren die uitstapjes lange tijd niet mogelijk. Ook kochten meer mensen een abonnement voor internet of mobiele telefoon of muziek via een streamingsdienst of download dan een jaar eerder. 

Picnic breidt uit in Limburg

Online super Picnic bezorgt nu ook in de regio Roermond. Het bedrijf heeft vandaag een hub in die stad geopend en levert ook boodschappen in nabijgelegen plaatsen Swalmen en Herten.


Picnic is al langer actief in de provincie Limburg, zo bezorgt het bedrijf al in de regio Heerlen, Venlo en Maastricht. Nu komen daar 29.000 potentiële nieuwe Limburgse klanten bij. Picnic heeft een hub geopend aan de Albert Einsteinweg en begint daar met zeven bezorgwagentjes en tien bezorgers. Die capaciteit zal geleidelijk worden opgevoerd, zo laat het bedrijf weten. 

Inmiddels is Picnic, dat in 2015 werd opgericht, in 170 plaatsen in Nederland actief. Daarnaast rijden de elektrische bezorgwagentjes ook in Duitsland en Frankrijk. 

CBS: online omzet blijft nagenoeg gelijk in augustus

De online omzet was in augustus 0,4 procent lager dan in dezelfde maand in 2021. Wel lag de online omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen hoger.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Pure players zetten in augustus 2,6 procent minder om dan een jaar eerder, bij multi-channelers steeg de online omzet juist met 2,7 procent. Na een stevige daling in online omzet in de eerste maanden van dit jaar is deze de laatste maanden op een plateau beland. In juli was nog sprake van een groei van 3,7 procent. Cijfers van dit jaar worden wel vergeleken met een jaar waarin de online groei uitzonderlijk groot was.
 

Wat ook opvalt is de grote verschillen in online omzet gemeten naar branche. Zo zagen kleding en modewinkels de online omzet in augustus dalen met 1,9 procent terwijl er een maand eerder nog sprake was van een groei van 26,9 procent. Het tegenovergestelde is aan de gang bij consumentenelektronica, daar kwam de omzet in augustus ook 1,9 procent lager uit. In juli was dat nog -7 procent.

De totale detailhandel zag de omzet met 1,7 procent toenemen. Het verkoopvolume was echter wel 6 procent lager. Vooral de omzet van foodspelers groeide flink, met 7,7 procent. 

Wibra-klanten sparen voor korting door verpakkingen in te leveren

 

Retailer Wibra start deze week een proef waarbij klanten plastic verpakkingen in de winkels kunnen inleveren. In plaats daarvoor ontvangen zij korting op producten.

De pilot vindt de komende vier maanden plaats in 25 filialen in Noord- en Zuid-Holland. De retailer werkt voor de pilot samen met Impackt, dat een app heeft ontwikkeld waarin klanten kunnen bijhouden hoeveel plastic verpakkingen ze hebben teruggebracht. In de winkels worden bakken neergezet. Via de Impackt-app kunnen klanten de streepjescode van het product en de QR-code op de bak scannen. Vervolgens zien klanten in de app wat de CO2-impact van hun bijdrage is en hoeveel punten ze ermee hebben verdiend. Die punten kunnen worden verzilverd voor kortingsbonnen op producten. 


‘Elk stuk plastic dat we uit het milieu halen is er één’, stelt algemeen directeur Bas Duijsens van Wibra. ‘Als een beperkt deel van onze 1,6 miljoen klanten meedoet aan de actie zou dat bij drie plastic verpakkingen per klant al snel betekenen dat we tienduizenden verpakkingen inzamelen tijdens de pilot. Daar worden dan weer andere producten van gemaakt.’ Het ingezamelde plastic wordt door Wibra naar het hoofdkantoor gebracht en vanuit daar naar een gespecialiseerd bedrijf gebracht dat het materiaal sorteert.

Webshop Home Discounter failliet

Webshop Home Discounter uit Ridderkerk is onlangs failliet verklaard. Naar eigen zeggen door een combinatie van problemen in de toelevering van producten en een flinke afname van de omzet als gevolg van de marktomstandigheden.

Home Discounter werd in 2018 opgericht als webshop en bood daar verschillende meubels aan voor het hele huis. Op 2 april van dit jaar opende het bedrijf nog een winkel in het centrum van Ridderkerk. Zowel de winkel als de webshop blijven vooralsnog gesloten. Het is daardoor niet meer mogelijk om te bestellen, dat geldt ook voor ruilen en retourneren. 

 =Bij de opening van de shop in Ridderkerk maakte het bedrijf bekend landelijke dekking in Nederland te willen bieden. Het bedrijf was dus van plan om meerdere winkels te gaan openen. 

Picnic heeft nu 1 miljoen klanten in Nederland 

Online super Picnic heeft onlangs zijn miljoenste klant verwelkomd. Het bedrijf heeft zeven jaar nodig gehad om dat aantal te bereiken. ‘Online boodschappen doen is een blijvertje, dat is inmiddels wel duidelijk.’

Picnic ging in 2015 in Amersfoort van start en breidde sindsdien in hoog tempo uit. Inmiddels is het bedrijf in 170 plaatsen in Nederland actief en rijden er ruim 1.500 elektrische bezorgwagentjes door de Nederlandse straten. 

In 2018 ging Picnic voor het eerst de landsgrens over. In Duitsland is het bedrijf inmiddels in een flink deel van Noordrijn-Westfalen actief, en bezorgt het bij bijna 350.000 klanten. Drie jaar later – in 2021 – kwam daar de uitbreiding naar Frankrijk bij. Daar heeft de online super inmiddels bijna 40.000 klanten.

In Nederland valt volgens het bedrijf echter ook nog veel te winnen. Picnic is hier al in de meeste grote steden actief. ‘Die één miljoen is nog maar het begin’, aldus medeoprichter Michiel Muller. ‘We breiden nog wekelijks uit in Nederland en iedere keer is belangstelling enorm. Online boodschappen doen is een blijvertje, dat is inmiddels wel duidelijk.’ 

Online omzet 10 procent lager in tweede kwartaal 

De online omzet van de detailhandel is in het tweede kwartaal van dit jaar met 10 procent gedaald, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Webwinkels zetten 9 procent minder om, bedrijven waarbij de verkoop via internet een nevenactiviteit is (multichannelers) zagen de online omzet met 11 procent dalen. De daling in het tweede kwartaal is wel minder stevig dan in de eerste drie maanden van dit jaar, toen daalde de online omzet met 19,7 procent. Toen zagen vooral de multichannelers een stevige daling in de online omzet: 27,4 procent.

 De omzet van de volledige detailhandel nam in het tweede kwartaal met ruim 3 procent toe. Dat heeft volgens het CBS te maken met hogere prijzen. Het volume nam juist met 3 procent af. Vooral bedrijven in de non-foodsector deden het goed. Zij zagen de omzet met 6 procent toenemen. Vooral kledingwinkels en schoenenzaken zagen de omzet flink toenemen. In de foodsector was de omzet 3 procent hoger, dat komt vooral door een forse toename van de prijzen. Het volume lag daar 5 procent lager. 

Fietsvoordeelshop.nl kiest nieuwe internationale naam

Fietsvoordeelshop.nl wil meer vestigingen in België en wil ook de grens over naar Duitsland. Daarvoor kiest de retailer een internationale naam: BikeFriend.

De internationale naam wordt alleen over de grens gebruikt, In Nederland blijft de naam Fietsvoordeelshop.nl. ‘Onze merkpositionering verandert niet. Het gaat ook bij deze winkels om dezelfde huisstijl, dezelfde merken, dezelfde focus op offline en online,’ vertelt medeoprichter Mark Vriend aan RetailTrends. De retailer heeft plannen om in 2024 de Duitse markt te betreden, maar wil daarvoor wel eerst stabiel in België aanwezig zijn.

Onlangs opende Fietsvoordeelshop nog verschillende filialen in België, dit jaar komen daar nog drie vestigingen bij. Naast internationale uitbreiding, wil de retailer ook in Nederland uitbreiden. De komende jaren moeten er vijftien tot twintig winkels bijkomen in ons land. Drie vestigingen staan al op de planning, in Zwolle, Arnhem en Emmen komen er binnenkort winkels bij. In 2021 nam Fietsvoordeelshop e-bikespecialist Juizz over, ook met die keten heeft Vriend uitbreidingsplannen. Het aantal filialen wordt uitgebreid van acht naar vijftien winkels in Nederland. 

Amazon Prime Day: 300 miljoen producten verkocht

Wereldwijd werden er dit jaar tijdens de twee Prime Days meer dan 300 miljoen producten verkocht door Prime-leden. Volgens Amazon is het daarmee de grootste Prime Day ooit.

Er werden tijdens het koopjesfestijn wereldwijd meer dan 100.000 items per minuut verkocht. Klanten besteedden meer dan 3 miljard dollar (2,99 miljard euro) bij meer dan 100 miljoen artikelen van kleine bedrijven.Volgens Amazon steeg voor de meeste midden- en kleinbedrijven de omzetgroei meer dan Amazon’s eigen retailactiviteiten. Door Prime-leden werd in de twee dagen meer dan 1,7 miljard dollar (bijna 1,7 miljard euro) bespaard. Verdere (omzet)cijfers maakt de Amerikaanse retailer niet bekend. 
 

In Nederland werd er vooral in de avond geshopt, tussen 18.00 uur en 23.00 uur. De best verkopende categorieën in ons land waren huishoudelijke producten & persoonlijke verzorging, eten & drinken en babyverzorging en wellness. De meest verkochte producten waren Page toiletpapier, Philips Hue verlichting, Chocomel en Lego.

Volgens Amerikaanse cijfers van Adobe Digital Economy Index werd er tijdens de twee Prime Days online 12 miljard dollar (bijna 12 miljard euro) uitgegeven, wat neerkomt op een groei van 8,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Toen berekende hetzelfde bedrijf een omzet van 11 miljard dollar. 

Online aandeel Levi's stevent af op 50 procent

Modelabel Levi’s verkoopt inmiddels bijna net zo veel kleding online als in zijn fysieke winkels. De denimretailer is op weg naar een verkoopverdeling van 50-50.

Dat schrijft PYMNTS. Het merk verbeterde de afgelopen jaren zijn webshops en apps, waardoor het online aandeel enorm gestuwd werd. Levi’s verkoopt inmiddels bijna net zo veel jeans online als in zijn 3.200 winkellocaties (inclusief shop-in-shops), verspreid over 110 landen. De komende vijf jaar wil Levi’s zijn online verkopen verdrievoudigen en zijn eigen winkels opschroeven tot 1.500. 

Om de digitale verschuiving in goede banen te leiden, wordt er een nieuwe, chief digital-officer-rol opgezet. ‘We zien een enorm potentieel in e-commerce en in goed leiderschap om het succes ervan te stimuleren. We zullen snel handelen om ons online succes te verhogen,’ aldus ceo Chip Berg. 

Kwart meer pakketten verstuurd in 2021

Bezorgdiensten leverden in 2021 in totaal 654 miljoen pakketten, 25 procent meer dan in 2020. Het overgrote deel – 77 procent – werd bij consumenten afgeleverd.

Dat blijkt uit de jaarlijkse Post- en Pakketmonitor van de ACM. De omzet in de b2c markt van pakketbezorging nam met bijna 40 procent toe naar 1,85 miljard euro. In totaal werden 57,5 pakketten weer geretourneerd, de retouren zijn goed voor 11,4 procent van het b2c volume. 
 

Verreweg de meeste van de bij consumenten bezorgde pakketten worden aan de deur geleverd (93 procent). 3 procent wordt bij de buren bezorgd en 4 procent bij een servicepunt. Zoomen we verder in op dat laatste dan valt op dat het aantal servicepunten in Nederland vorig jaar toenam met 7,6 procent naar 11.506. Ook schetst de monitor een beeld van de verdeling van pakketkluizen in Nederland. Budbee heeft daarbij de grootste punt van de taart in handen. De Zweedse bezorgdienst beschikt over 514 pakketkluizen en dat is goed voor 55 procent van het totaal. PostNL (23 procent) een Instabox (18 procent) zijn de andere grote aanbieders in Nederland.

Opvallend: men maakt steeds meer gebruik van brievenbuspakjes. Sinds de coronapandemie is het aantal verstuurde brievenbuspakjes bijna verdubbeld. In 2021 nam het aantal met 37.7 procent toe naar 58,4 miljoen.

Post

De ACM laat ook weten dat de omzet in de markt voor brievenbuspost vorig jaar voor het eerst in jaren weer is gestegen. Die omzet daalde jaar op jaar, men verstuurt namelijk steeds minder post. Dat gebeurde vorig jaar ook, er werden zo’n twee miljard brieven gestuurd, een daling van 0,9 procent ten opzichte van 2020. Maar door hogere prijzen en een grote hoeveelheid corona gerelateerde post steeg de omzet met 2,2 procent naar 950 miljoen euro. 



Microsoft Bing experimenteert met marketplace

 

Zoekmachine Microsoft Bing test in de Verenigde Staten met een marketplace, waarop retailers producten kunnen verkopen.

Tegen het einde van juni volgend jaar zou dat platform goed moeten zijn voor een handelsvolume van 25 miljoen dollar. Het platform heeft de naam ‘Buy Direct’ gekregen. Momenteel doen een paar honderd verkopers mee om het platform uit te proberen. Consumenten zouden producten ook kunnen afrekenen via het platform met hun Microsoft account, ze worden dus niet doorverwezen naar de desbetreffende webshops.

Overigens heeft Microsoft Bing al een retailplatform, genaamd Smart Shopping, maar dat is weinig succesvol. Het nieuwe retailplatform zou Bing moeten helpen in de strijd tegen Google.  

Nieuwe regelgeving ‘van-voor’-prijzen gaat later deze maand in 

De nieuwe regelgeving om misleidende prijsaanbiedingen tegen te gaan gaat deze maand nog in. De ministerraad heeft ingestemd met de wetgeving.

Het gaat om regelgeving die medio 2022 overal in de EU wordt gehanteerd. Het is de bedoeling dat met de nieuwe regels valse prijsverminderingen wordt voorkomen. ‘Een verkoper verhoogt korte tijd de prijs van een product of dienst, verlaagt deze daarna en presenteert deze ‘van-voor’ prijs vervolgens onterecht als een aanbieding of een aanzienlijke korting.’

Met de nieuwe regels moet de ‘van’-prijs de laagste prijs zijn die de verkoper 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd. Wel gelden er enkele uitzonderingen. Bijvoorbeeld op opeenvolgende prijsverminderingen. Als een kledingstuk bijvoorbeeld eerst met 20 procent korting wordt aangeboden, vervolgens 30 procent en daarna 50 procent, dan mag de verkoper blijven verwijzen naar de prijs waarover de eerste vermindering werd aangekondigd. Ook voor producten die minder dan 30 dagen op de markt zijn, geldt een uitzondering. Tot slot geldt een uitzondering voor producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben. Hiervoor mag de verkoper als ‘van’-prijs de prijs aanhouden die direct voorafgaand aan de prijsvermindering gold.

De ACM houdt toezicht en gaat waar nodig handhaven.

Nieuwe Shopware Shop voor Ellen Truijen

Websignaal uit Bunde heeft voor Ellen Truijen een nieuwe webshop gebouwd in Shopware6.

Ellen Truijen ontwerpt al 20 jaar prachtige tassen. In 2022 heeft Ellen haar eerste schoenen collectie ontworpen.

Bekijk de webshop

10 tips voor een veilige webshop

Dit artikel van Twinkle magazine willen we je niet onthouden.

Steeds vaker halen berichten van bedrijven en organisaties die het slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit het nieuws. En hoewel honderd procent veiligheid nooit mogelijk zal zijn, moet je als webwinkelier er wel alles aan doen om de webshopdeuren dicht te houden voor kwaadwillenden. Niet alleen omdat een digitale inbraak heel slecht is voor je reputatie, maar ook omdat het geld kost. Na een digitale inbraak heb je immers experts nodig om de schade te herstellen. Daarnaast loop je omzet mis en verder is er kans op boetes van de overheid als persoonlijke data van klanten op straat liggen en je niet kunt aantonen dat je solide beveiligingsmaatregelen hebt getroffen. Tien tips die je verder op weg helpen.

Lees de 10 tips

PostNL verlengt extra bezorgcapaciteit tot half januari 

PostNL laat weten de komende weken de extra bezorgcapaciteit te blijven inzetten. De post- en pakketbezorger schroeft tijdens de drukste periode van het jaar de capaciteit al op, en doet dat vanwege de harde lockdown nu tot half januari.

Sinds half november heeft PostNL de capaciteit flink opgeschaald, van 1,1 miljoen pakketten op een reguliere dag naar zo’n 2 miljoen pakketten tijdens de feestdagenperiode. De maatregelen houden in dat de sorteercentra 24 uur per dag en 7 dagen in de week draaien. Daarnaast zet het bedrijf 1.500 extra pakketbezorgers in. ‘Van de lockdown van vorig jaar december weten we hoe belangrijk het voor bedrijven en consumenten is om in contact te blijven’, stelt directeur Pakketten & Logistiek Liesbeth Kaashoek. ‘Ook nu gaan wij op pad, zodat Nederland thuis kan blijven. We zetten alles op alles om ons werk op een gezonde, veilige en efficiënte manier te kunnen blijven doen.’ 

Picnic naar Maastricht

Picnic breidt uit naar Maastricht, het is de derde stad in Limburg waar de online super actief wordt, na Heerlen en Venlo.

Met de uitbreiding naar de hoofdstad van Limburg voegt Picnic 81.000 potentiële klanten (huishoudens) toe aan zijn bezorggebied. Picnic start met tien elektrische bezorgwagentjes en twintig bezorgers in Maastricht. Zij zullen de boodschappen bezorgen vanuit een nieuw te openen hub in de stad. 

Social shopping platform Shopopop popt op in Nederland

 

Shopopop, een van oorsprong Frans social shopping platform, gaat deze maand van start in Nederland.

Het is niet de eerste geografische uitbreiding voor het platform. Eind vorig jaar begon Shopopop al in België. Inmiddels is het daar al actief in verschillende steden als Charleroi, Luik, Brussel en Antwerpen. En ook in Luxemburg kan men al van het platform gebruikmaken. 
 

Maar wat doet Shopopop? Via dat platform kunnen particulieren zich aanmelden om pakketjes voor anderen te bezorgen. Gewoon met de eigen auto. Per pakket verdient men minstens 5 euro, is de belofte. Shopopop zelf sluit samenwerkingen met bedrijven die, vooral in de directe omgeving, op zoek zijn naar een snelle oplossing voor bezorging van bestellingen.

Grote retailers als Carrefour hapten al toe. In Nederland is het bedrijf al in gesprek met enkele partijen, schrijft RetailDetail, dat sprak met country manager Kris de Coster en marketingmanager Caroline Schuurs: ‘Waaronder Voetbalshop, de grootste sportwebshop van Nederland, die ook in België actief is. We zouden ook een perfecte aanvulling kunnen zijn voor een Albert Heijn, een Jumbo, of een Dirk in bezorggebieden waar ze zelf nog niet actief zijn.’

In België blijkt het social shopping-concept aan te slaan. Tegen het einde van het jaar verwacht het bedrijf dat er tussen de vijf en zesduizend particuliere bezorgers op het platform zijn aangesloten. ‘We zijn goed op weg om tegen eind dit jaar in alle grote steden van België aanwezig te zijn’, aldus het bedrijf.

Komende maand gaat Shopopop dus de Nederlandse markt op. Dat doet het bedrijf klein, zonder grote campagnes. Kleine bedrijven in het zuiden van Nederland worden als eerste benaderd.

De afgelopen jaren kwamen er al meerdere initiatieven op het gebied van social shopping. Zowel Carrefour als Colruyt zetten er al op in. 

Marketplaces laten sterke groei zijn in 2020

Marketplaces, zowel b2c als c2c, zagen in 2020 de omzet in Europa gemiddeld met 37,5 procent toenemen. De verwachting is dat deze groei dit jaar doorzet.

Dat blijkt uit een analyse van Cross-Border Commerce Europe, in samenwerking met FedEx Express en Worldline. De totale crossborder e-commercemarkt in Europa – inclusief het Verenigd Koninkrijk – is goed voor een omzet van 198,5 miljard euro (exclusief reizen). Het merendeel, 115,4 miljard komt van marketplaces. Amazon en eBay domineren die markt met omzetten van respectievelijk 44,3 miljard en 22,8 miljard euro. 
 

In de top-10 van grootste crossborder platforms in Europa vinden we – naast Amazon en eBay - bekende namen als AliExpress, Vinted, Wish en Uber Eats. Zalando is nieuwkomer in de top-10 en staat op plek 9. Volgens de onderzoekers zijn zij de sterkste Europese crossborder fashion marketplace. Ook de toenemende populariteit in de online foodbranche is terug te zien in de lijst. Zo staat Uber Eats in de top-10. Takeaway.com is terug te vinden op plek 14.

De ranglijst is gebaseerd op vier parameters: crossborder online verkopen, SEO indicatoren voor crossborder prestaties, een score bepaald op ‘het aantal gecoverde landen’ en het aantal crossborder bezoekers. 

Omzetgroei webwinkels zet door

 

Nederlandse webwinkels blijven goed verkopen: hun omzet lag 12,6 procent hoger dan in juli 2020. De gehele detailhandel zette in die maand 3,4 procent meer om.

Dat blijkt uit de laatste detailhandelcijfers van het CBS. De omzet van de non-foodsector groeide in juli ten opzichte van juli 2020 met 3,3 procent, terwijl de omzet van de foodsector juist met 1,2 procent kromp. Met name online werd veel verkocht. Gemiddeld lag de online omzet van de detailhandel 11,1 procent hoger. Bij webwinkels lag die groei op 12,6 procent; de online omzet van multi-channelers groeide iets minder sterk, met 9 procent. Dat is opvallend: tot vorig kwartaal was de groei die multi-channelers doormaakten telkens een stuk hoger.

Ontwikkeling van omzetgroei

De stijgende lijn van online verkopen zwakt overigens wel iets af. In mei en juni lag de omzetgroei van webwinkels op ruim 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het eerste kwartaal van dit jaar was dat zelfs 58,8 procent, maar dat is vanwege de vergelijking met pre-corona. 

Met name kledingwinkels en winkels in schoenen en lederwaren blijven goed lopen. Zij zagen voor de vijfde maand achtereen de omzet stijgen ten opzichte van een jaar eerder. De omzet van de kleding- en schoenenwinkels was bovendien hoger dan in juli 2019 - twee jaar eerder. Ook de omzet van de winkels in meubels en woninginrichting, drogisterijen en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren was hoger dan een en twee jaar eerder. Winkels in consumentenelektronica en witgoed en winkels in recreatieartikelen hebben minder omgezet dan in juli 2020, maar meer dan in juli 2019. 

Consumenten geven 778 miljoen euro uit bij Europese webshops in eerste kwartaal 2021

Nederlandse consumenten wisten in het eerste kwartaal van 2021 de weg naar Europese webshops goed te vinden. De bestedingen namen met 63 procent toe naar 778 miljoen euro.

Volgens het CBS namen de kwartaalbestedingen sinds het begin van de huidige meetmethode in 2014 niet eerder zoveel toe als nu. Vergeleken met die beginperiode, het eerste kwartaal van 2014, zijn de bestedingen vervijfvoudigd. Van ongeveer 150 miljoen destijds naar nu dus 778 miljoen euro. 
 

Opvallend is volgens het statistiekenbureau ook dat de bestedingen nu hoger zijn dan in het kwartaal ervoor. In het traditioneel drukkere vierde kwartaal wordt meestal meer besteed dan in het kwartaal erop. Nu is dat niet het geval. Overigens is het verschil niet enorm groot. In het vierde kwartaal werd 774 miljoen euro besteed. Vier miljoen minder dan in het eerste kwartaal.

Ook webwinkels in Nederland doen het volgens het CBS goed. Zij zagen de omzet in het eerste kwartaal van 2021 gemiddeld met 85 procent toenemen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020. Volgens het CBS is dat, ook vergeleken met andere kwartalen in de coronacrisis, een forse stijging. 

Multichannel-aanpak ook post-corona van belang voor retailers

Een goede multichannel-aanpak zal ook in het post-coronatijdperk van groot belang blijven voor retailers. Dat stelt retailvereniging INretail vast naar aanleiding van onderzoek onder haar leden. Nu de klanten terugkeren in de winkelstraten is het zaak om aandacht voor sociale media en online verkoop te houden.


Uit onderzoek van INretail onder ruim 800 aangesloten ondernemers blijkt dat 56 procent van de retailers op dit moment een webshop heeft. Sociale media als Facebook en Instagram worden ingezet door respectievelijk 78 en 88 procent. Toch gaat deze multichannel-aanpak lang niet iedere retailer even goed af. 80 procent van de ondernemers met fysieke winkels realiseert nu maximaal 20 procent van de omzet uit online activiteiten. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat zo’n 20 procent van de ondernemers het lastig vindt om de online verkoop goed te organiseren. Een bijna even grote groep wil de online verkoop terugschroeven of stoppen. 
 

Volgens INretail directeur Jan Meerman is het nu belangrijk om door te zetten. ‘De winkel laten excelleren en tegelijkertijd ook focussen op andere kanalen is uitdagend. Maar groeikansen zitten vooral in het uitbouwen van online kansen. De consument is in coronatijd nog digitaler geworden. Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor de connectie met je klant en moet je zorgen dat je minstens zo digitaal actief bent.’

Het uitbouwen van de online strategie vergt echter een investering, waar momenteel niet iedereen op zit te wachten. Meerman: ‘Een grote groep ondernemers wil graag, maar loopt nu tegen de enorme schuldenberg aan die door corona is ontstaan en afbetaald moet worden. Dat verhindert retailers om in hun toekomst te kunnen investeren. Wij pleiten daarom voor lange afbetaaltermijnen bij schuldeisers.’ 

Sterke toename gebruik iDeal in coronajaar

Het aantal betalingen met iDeal is in het afgelopen jaar met ruim 30 procent gestegen. Deze groei is in het huidige jaar doorgezet.


Dat blijkt uit cijfers van Currence, de merkeigenaar van iDeal. In april 2021 kwam de groei ook neer op 30 procent in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder, toen Nederland middenin de eerste lockdown zat. Behalve transacties binnen de e-commerce wordt iDeal ook veel gebruikt voor bijvoorbeeld mobiele betaalverzoeken, boetes, periodieke facturen en abonnementen. 
 

Naast iDeal is Currence ook eigenaar van online identificatie- en inlogmethode iDIN. Volgens Currence zijn in 2020 7,5 miljoen iDIN-transacties verwerkt. Dat is evenveel als in de vier voorgaande jaren bij elkaar. IDIN werd in 2016 ingevoerd en wordt onder meer gebruikt om veilig in te loggen, leeftijden te controleren en iemand betrouwbaar digitaal te identificeren.

Aan de andere kant zag Currence het gebruik van papieren Acceptgiro’s hard teruglopen: van 8,7 miljoen in 2019 naar 6,4 miljoen in 2020. Het aantal organisaties dat Acceptgiro’s verstuurt, daalde ook fors van 16.600 naar 9.000. Veel verzenders stappen over op digitale alternatieven.

Google: meer opties voor retailers

 

Google kondigt wederom een nieuwe rits aan vernieuwingen aan voor retailers op zijn platform. Het gaat om nieuwe integraties, uitbreidingen van bestaande AR-functies en meer afrekenopties via Youtube en Google Maps.

Dat werd vandaag bekendgemaakt tijdens de Google Marketing Livestream, een event van Google waarbij de nieuwste innovaties op het gebied van reclame en retail aan bod kwamen. Vorige week werden tijdens de jaarlijkse conferentie Google I/O al enkele vernieuwingen aangekondigd, waaronder een uitgebreide samenwerking met Shopify. Nu laat de zoekgigant weten dat daar binnenkort ook integraties met WooCommerce en GoDaddy bijkomen. 

Daarnaast krijgen retailers meer mogelijkheden om producten te tonen die beschikbaar zijn voor ‘Nu afhalen in de winkel’, ‘Afhalen aan de stoep’ of ‘Later ophalen’. Deze labels zijn ook beschikbaar voor YouTube en Google Maps.

Vorige week liet Google al weten meer AR-toepassingen te lanceren voor retailers. Nu komt daar een uitbreiding van de al bestaande AR make-upkit bij. Met die kit kunnen klanten lippenstift en oogschaduw uitproberen voordat deze wordt aangeschaft. Binnenkort worden meer merken hieraan toegevoegd, waaronder L’Oréal en Estee Lauder. 

TikTok test shopping in Europa

TikTok is in Europa een pilot gestart met in-app verkopen in samenwerking met een aantal merken.

De video-app, die eigendom is van de Chinese techgigant ByteDance, test een nieuwe service waarmee verkopers producten direct aan gebruikers kunnen verkopen binnen de TikTok-app, zo weet Charged Retail. Een van de eerste merken die toegang heeft tot de nieuwe functie, is het Britse streetwearlabel Hype. Zij zijn nu in staat om een reeks producten met afbeeldingen en prijzen te weergeven op een TikTok-winkelpagina. 
 

Bredere uitrol

TikTok gaat zelf geen verkopen afhandelen, maar merken kunnen speciale winkels binnen de app runnen, waarmee ze bestellingen kunnen ontvangen en kunnen communiceren met shoppers. De proef is vooralsnog alleen beschikbaar voor geselecteerde TikTok-gebruikers en het is nog onduidelijk wanneer er een bredere uitrol komt.

Shopify

Douyin, de Chinese versie van TikTok, biedt al enige tijd in-app shoppingfuncties aan, die behoorlijk succesvol zijn. Ook buiten China is het social mediaplatform al enige tijd bezig om e-commerce verder uit te rollen binnen de app. Vorig jaar ging het bedrijf een samenwerking aan met Shopify, waarmee meer dan 1 miljoen retailers de mogelijkheid kregen om hun winkels te koppelen aan hun TikTok-businessaccount. 

Amazon verdriedubbelt winst in eerste kwartaal

 Amazon presenteert de cijfers van het eerste kwartaal. Het Amerikaanse bedrijf zag de omzet met 44 procent stijgen tot 108,5 miljard dollar. Onder de streep groeide de nettowinst van 2,5 naar 8,1 miljard.

Ongeveer de helft van die inkomsten genereert het bedrijf uit zijn clouddienst AWS. Met een omzet van 13,5 miljard is die divisie goed voor een beperkt deel van de verkopen. Het overgrote deel van de omzet komt uit de verkoop via platforms, winkels en andere diensten in Noord-Amerika. Daar zag Amazon de omzet stijgen naar 64,3 miljard dollar, met een nettowinst van 3,4 miljard. De internationale markten zijn goed voor een omzet van 30,6 miljard en een winst van 1,2 miljard. Vorig jaar leed het bedrijf over die markt nog een verlies van 398 miljoen dollar. 

CBS: veel webwinkels erbij in eerste kwartaal, maar ook opgeheven

In het eerste kwartaal werden er 1.050 webwinkels opgericht. Aan de andere kant werden er 510 opgeheven. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Het totaal aantal bedrijfsopheffingen komt in het eerste kwartaal ruim 9.000 lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden ruim 30.000 bedrijven opgeheven. Bij de top-10 branches met de meeste bedrijfsopheffingen - met meer dan één werkzame persoon – zijn volgens het statistiekenbureau relatief veel horecabedrijven en webwinkels. 

Fietskoeriers.nl breidt uit naar vier steden

Bezorgdienst Fietskoeriers.nl heeft Leiden, Helmond, Naarden en Bussum toegevoegd aan zijn bezorggebied.


In totaal is het bedrijf nu in 38 steden actief. Fietskoeriersbedrijven die al in eerder genoemde steden actief waren, zijn toegevoegd aan het platform. Fietskoeriers.nl heeft momenteel 21 aangesloten fietskoeriersbedrijven. ‘We werken er hard aan om het aantal steden waarin wij fietsen uit te breiden’, stelt Marco Eerkes, bedrijfsleider van Fietskoeriers.nl. ‘Door pakketten op de fiets te bezorgen, verminderen we de verkeerdrukte en beperken we CO2-uitstoot.’ 

In totaal zijn er zo’n 750 koeriers in dienst bij het bedrijf. De komende jaren moet het aantal steden waarin het actief is, worden verdubbeld. Tegen 2025 mikt Fietskoers.nl – onderdeel van Cycloon – op 75 steden. 

Bijna helft online consumenten stuurt weleens bestelling terug

Consumenten stuurden vorig jaar in totaal zo’n 23 miljoen online bestellingen terug. In totaal heeft 46 procent van de online consumenten vorig jaar één of meerdere bestellingen geretourneerd.

Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder ruim 3.100 Nederlanders. Volgens het onderzoek gaat het in totaal om 7 procent van alle online bestellingen dat deels of geheel is teruggestuurd. Consumenten die aangeven weleens pakketjes retour te sturen, doen dat gemiddeld bijna 4 keer in één jaar tijd. 
 

Niet geheel verrassend bezet kleding te troon als het gaat om het aantal retouren. 34 procent van de bestellingen in de categorie kleding, schoenen en modeaccessoires ging gedeeltelijk of geheel retour. Bij vervoersmiddelen en accessoires ligt het retourpercentage op 10 procent, gevolgd door elektronica (9 procent) en huis- en tuinartikelen (7 procent).

De belangrijkste reden voor consumenten om pakketten retour te sturen is dat het product niet voldoet aan de verwachting. Een vijfde van de consumenten geeft aan bewust meerdere versies te kopen, het juiste formaat of kleur eruit te kiezen, en de rest terug te sturen. In 17 procent van de gevallen was de maat niet juist. 

Online omzet stijgt bijna 104 procent in februari

 

Retailers zagen de online omzet in de maand februari met 103,7 procent stijgen. Niet eerder werd zo’n hoge groei gemeten door het CBS.

Pure webshops zagen de omzet gemiddeld met 65,1 procent toenemen, zo blijkt uit de maandelijkse detailhandelscijfers van het statistiekenbureau. Retailers die online verkoop als nevenactiviteit hebben, zagen de online omzet met 162,1 procent stijgen. 

De detailhandel in zijn algemeen zag de omzet in die maand met 3 procent afnemen. In december 2020 was dit nog een daling van 3,4 procent, in januari daalde deze zelfs met 6 procent. Supermarkten zagen de omzet wel met gemiddeld 9,4 procent toenemen. Vooral kleding- en schoenenwinkels zagen de omzet hard dalen, respectievelijk met 53,4 en 43,4 procent. 

Online uitgaven in 2020 naar 26,6 miljard

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 7 procent meer online uitgegeven dan het jaar ervoor. Men gaf in totaal 26,6 miljard euro uit bij webshops. Gemiddeld steeg het aantal online aankopen met 27 procent naar 335 miljoen.

Dat blijkt uit de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat is uitgevoerd door GfK in opdracht van branchevereniging Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence, de eigenaar van iDeal.

De 7 procent groei is evenveel als vorig jaar, alleen zit er nu een heel ander verhaal achter de totstandkoming van die groei. Vanwege Covid-19 zijn er enorme verschillen gemeten in de verschillende takken van online verkoop. Zo zag de online verkoop in de productensector een enorme groei van 43 procent in bestedingen en 41 procent in het aantal aankopen. In de online dienstensector vielen grote klappen. Doordat consumenten vorig jaar bijvoorbeeld veel minder online reizen boekten, daalden de bestedingen in de online dienstensector met 39 procent en het aantal online aankopen met 37 procent.

Wat volgens het onderzoek ook opvalt is dat er afgelopen jaar per consument meer aankopen werden gedaan. In 2019 deed een consument gemiddeld 19 online aankopen, vorig jaar waren dit er 24. Daarnaast steeg het aantal consumenten dat vorig jaar online iets kocht met 2 procent naar 13,8 miljoen.

De categorieën Home & Living (83 procent) DIY/Garden (74 procent), Sport en Recreatie (62 procent), Food/Nearfood (58 procent) en IT (56 procent) wisten de meeste groei te realiseren. 

'Verzenden via Bol.com' officieel van start

Bol.com maakt vandaag bekend dat het zijn vorig jaar aangekondigde dienst ‘Verzenden via bol.com’ beschikbaar maakt voor verkooppartners in Nederland.


Met deze aanvullende dienst verzorgt de Twinkle100-aanvoerder de logistiek van bestellingen die bij partners liggen opgeslagen. Voordelen voor de partners zijn onder andere dat zij de levering van de bestellingen niet meer zelf hoeven te regelen én dat ze gebruik kunnen maken van snelle bezorgopties. ‘De partner is alleen verantwoordelijk voor het op tijd aanleveren van de bestelling bij de vervoerder.’

Ruim een jaar geleden, tijdens de laatste fysieke editie van de Webwinkel Vakdagen, kondigde algemeen directeur Huub Vermeulen de nieuwe dienst aan. Deze is anders dat de dienst ‘Logistiek via bol.com’, waarbij partners de volledige opslag en bezorging laten regelen door bol.com. Met ‘Verzenden via bol.com’ gaat het specifiek om de verzending van bestellingen die bij de partners zelf liggen opgeslagen, liet Vermeulen destijds in gesprek met Twinkle weten. ‘Je mag natuurlijk nog met je eigen contracten en bezorgdiensten leveren. Dit is echt een aanvullende optie. Uiteindelijk hopen we dat in ons assortiment zoveel mogelijk producten snel bezorgd kunnen worden.’

Het enige dat partners voor de dienst moeten doen, is ervoor zorgen dat de bestellingen op tijd bij de vervoerder worden aangeleverd. Bestellingen worden de volgende dag bezorgd. ‘Verzenden via bol.com’ is vooralsnog alleen beschikbaar voor Nederlandse partners. De uitrol naar België volgt in ieder geval dit jaar nog. 

Zalando slaat handen ineen met fietskoeriers.nl

Zalando is een samenwerking aangegaan met Fietskoeriers.nl. Het modeplatform test duurzame bezorging in Amersfoort, Nijmegen, Arnhem en Zwolle.

De fietskoeriers brengen de pakketjes van Zalando tussen 17:00 en 22:00 bij klanten thuis. De pilot is in lijn met Zalando’s duurzaamheidsstrategie om milieu-impact verder te verminderen. ‘Dit testproject is een voorbeeld van deze visie én draagt bij aan een nog betere klantervaring in Nederland’, stelt Masood Choudhry, VP Logistics bij Zalando.


Zalando investeert naar eigen zeggen in de last mile-dienstverlening door sterke netwerken op te bouwen met lokale partners zoals Fietskoeriers.nl. Fietskoeriers.nl bezorgt inmiddels in ruim 30 steden en heeft meer dan 700 bezorgers in dienst. Het is de bedoeling dat in 2025 in tenminste 75 steden wordt bezorgd. 

Veel websites houden zich niet aan privacy regels

 

De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar privacy op 100 websites. Meer dan de helft blijkt zich niet te houden aan de privacyregels.

Volgens de Consumentenbond gaan 53 van de 100 onderzochte websites in de fout. Een kwart (24) plaatst bijvoorbeeld al volgcookies voordat ze om toestemming hebben gevraagd. Bank Bunq is koploper en plaatst er negen. Twintig websites, waaronder Coolblue, NLZiet en OKCupid plaatsen volgcookies ondanks dat de bezoeker deze heeft geweigerd.


Onderzoekers van de bond troffen minder cookiemuren aan dan in 2018 en 2019. Wel zagen ze meer ingewikkelde en sturende menu’s. ‘Op 41 van de 100 websites moeten bezoekers menu’s doorworstelen om cookies uit te zetten, het accepteren van cookies is juist heel makkelijk,’ aldus de Consumentenbond. Cookieverklaringen zijn soms ook erg uitgebreid. ‘Marktplaats spant de kroon met een ruim 68.000 woorden tellende verklaring. Wie wil controleren of alle cookie-instellingen goed staan, moet pagina’s lang scrollen om 20 cookieschuifjes te verzetten.’

Volgens de Consumentenbond hebben de partijen die zonder toestemming cookies plaatsen, gereageerd met excuses en beloven ze de problemen op te lossen. Partijen die gebruik maken van ingewikkelde menu’s willen in de meeste gevallen niets aanpassen.

Eigenaar Miss Etam en Steps op rand afgrond

 

NXT Fashion, de eigenaar van kledingwinkels Miss Etam en Steps, heeft uitstel van betaling aangevraagd. Daardoor dreigt voor de tweede keer binnen één jaar faillissement voor de twee winkelketens.

Volgens NXT Fashion is de directe aanleiding voor de surseance aanvraag de huidige lockdown. Daardoor moeten alle winkels noodgedwongen de deuren sluiten. Daarnaast zou het bedrijf geen gebruik kunnen maken van de steunmaatregelen, schrijft het AD. Eigenaar Martijn Rozenboom: ‘Door de lockdown moesten plotseling alle winkels dicht. Voor een bedrijf dat uit het dal omhoog krabbelt, komt die klap extra hard aan.’


Overigens was al bekend dat werknemers van Miss Etam vandaag het faillissement van de keten wilden aanvragen. Zij zouden nog altijd moeten wachten op het loon van de maand januari. Miss Etam en Steps werden in september vorig jaar overgenomen door NXT Fashion, nadat moederbedrijf FNG failliet ging. 

52 miljoen voor Budbee

Bezorgdienst Budbee heeft in een nieuwe investeringsronde 52 miljoen euro opgehaald. Budbee is sinds 2019 ook actief in Nederland. Het bedrijf vind zijn oorsprong in Zweden en is actief sinds 2015.

Jumbo in 2020: online omzet passeert 500 miljoen euro

De fors toegenomen populariteit van en vraag naar online boodschappen doen in 2020 is goed terug te zien in de jaarcijfers van supermarkt Jumbo. De Veghelse onderneming zag zijn online omzet vorig jaar met ruim 50 procent toenemen, naar zo’n 500 miljoen euro.

Dat maakt het bedrijf vandaag bekend. Jumbo noemt 2020 logischerwijs een ‘uitzonderlijk’ jaar. Niet alleen omdat het bedrijf online flink groeit. Ceo Frits van Eerd: ‘We beseffen dat we als onderneming met een essentiële functie ook grote maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben, die het belang van extra omzet overstijgt.’ De volledige consumentenomzet van de Jumbo formule steeg met 15 procent tot 9,68 miljard euro. 

Kees Smit Tuinmeubelen naar Venlo

 

Kees Smit Tuinmeubelen zal op termijn een nieuwe vestiging in Venlo gaan openen. De plannen daarvoor zijn vandaag bekendgemaakt. De opening staat gepland in het voorjaar van 2022.

De tuinmeubelspecialist beschikt al over twee ‘Experience Stores XXL’ in Almelo en Amersfoort. ‘Door ons nu ook in Venlo te vestigen zijn we nog beter bereikbaar voor potentiële klanten uit Brabant, Gelderland en Limburg’, stelt algemeen directeur Henk Smit. ‘Daarnaast worden we met deze derde vestiging natuurlijk nóg aantrekkelijker voor onze Duitse en Belgische klanten.’

Online bestedingen opnieuw in de lift

 

Consumenten spendeerden online meer in het derde kwartaal. Niet geheel verrassend natuurlijk. Vergeleken met vorig jaar groeiden de online consumentenbestedingen met 4 procent, naar 5.7 miljard euro.

De onderzoeksresultaten van Thuiswinkel Markt Monitor leren verder dat er circa 760.000 nieuwe e-shoppers bijgekomen zijn ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, wat een groei van 7 procent betekent.

12,5 miljoen groeigeld voor Red je Pakketje

 

Scale up Red je Pakketje heeft een financiering van 12,5 miljoen euro opgehaald. Daarmee wil de pakketbezorger het grootste elektrische bezorgnetwerk van Nederland worden.

Red je Pakketje heeft 210 Nissan bezorgbussen aangeschaft. De komende jaren moeten daar nog eens 300 elektrische voertuigen bijkomen.

Cookie-boetes voor Google en Amazon

 

Zowel Google als Amazon hebben boetes opgelegd gekregen door de Franse privacyautoriteit CNIL voor het plaatsen van advertentiecookies zonder toestemming.

Google moet daarom 100 miljoen euro betalen, Amazon 35 miljoen euro, zo weet Nu.nl. Omdat advertentiecookies niet nodig zijn voor het functioneren van de website, mogen deze pas geplaatst worden na toestemming van de bezoeker. Daarnaast werden bezoekers niet goed geïnformeerd over het doel van de cookies.

DPD vervroegt opening DC Maastricht

 

Pakketdienst DPD heeft haar nieuwe distributiecentrum in Maastricht eerder geopend vanwege de verwachte drukte rondom Black Friday en de feestdag in december.

In het nieuwe centrum kunnen meer dan 15.000 pakketten per dag gesorteerd worden. Vooral bestemd voor de bezorging in Maastricht en omgeving. Alvorens Limburg een eigen DC kreeg was Eindhoven het meest zuidelijke punt van DPD.

Online omzet met de helft omhoog

 

De online omzet steeg in de maand oktober met maar liefst 48,1 procent blijkt uit de maandelijkse detailhandelscijfers van het CBS.

Pure players zagen de omzet in oktober met 42,5 procent toenemen, multi-channelers zelfs met 55,9 procent.

Waarschuwing voor extra veel nepshops 

 

De politie waarschuwt voor een toename van malafide webshops tijdens de komende maand en koopjesdagen als Black Friday.

Een voorbeeld van een artikel dat door deze webshops wordt aangeboden is de nieuwe Playstation5. De vraag daarnaar is momenteel erg hoog, maar ze zijn amper verkrijgbaar.

Zit er toekomst in live shopping?

 

In China is live shopping – het kopen van artikelen via livestreams – inmiddels een belangrijk onderdeel van de e-commercemarkt geworden. Naar schatting is die markt dit jaar goed voor circa 150 miljard dollar. Ook dichter bij huis proberen steeds meer webspelers de geëvalueerde versie van teleshopping uit. Komt het tot een doorbraak?

Lees het volledige artikel op Twinkle.nl

Alibaba zet 48 miljard om in 30 minuten

 

Het is een beetje onwerkelijk, maar Alibaba verkocht op Singles Day in het eerste halfuur omgerekend voor maar liefst 48 miljard aan producten!

Vorig jaar verkocht Alibaba op Singles Day in totaal voor 35 miljard aan producten (toen een record).

Ook in Nederland doen steeds meer online spelers mee aan Singles Day.

Black Friday is funshoppen

 

Slecht nieuws voor retailers als dit daadwerkelijk doorzet. FNV roept de detailhandel namelijk op om Black Friday dit jaar in zijn geheel over te slaan. Volgens de FNV is Black Friday onverenigbaar met de huidige corona maatregelen.

Zo wil men drukte voorkomen in de fysieke winkels, maar ook drukte in de distributiecentra en bij de bezorgdiensten.

Voor de retail zou het wegvallen van alle acties rondom Black Friday natuurlijk enorm ongewenst zijn.

About You stapt in tweedehands

 

Modeplatform About You is begonnen met de verkoop van tweedehands mode. Hiervoor werkt het bedrijf samen met de Hamburgse tweedehands online shop Vite en Vogue.

In de shop zijn ongeveer 30.000 items te vinden. Er worden voornamelijk kledingstukken aangeboden uit het hogere segment. Voorlopig is de tweedehands kleding alleen te vinden in de Duitse shop van de retailer.

Vorige maand begon concurrent Zalando al met de verkoop van tweedehands items.

Ook TikTok duikt in shopping

 

TikTok en Shopify hebben de handen ineen geslagen. Dit betekent dat gebruikers van TikTok binnen producten kunnen aanschaffen via het social kanaal.

Het nieuwe partnership met Shopify geeft retailers de mogelijkheid om te adverteren en goederen te verkopen via TikTok.

Vorige week kondigde ook WhatsApp aan dat er een shopping functie toegevoegd gaat worden. Binnenkort al in de Verenigde Staten, in 2021 in Europa en Azië.

Amazon.nl mikt op verdriedubbeling assortiment

 

Amazon verwacht tegen het einde van het jaar op 300 miljoen producten te zitten. Bij de lancering van de Nederlandse webshop eerder dit jaar stonden er ongeveer 100 miljoen producten online.

Inmiddels verkopen er meer dan 5.000 partners op Amazon.nl, afkomstig uit Nederland en België.

Albert Heijn kan groeiend aantal online orders niet aan

 

Het is momenteel niet mogelijk om online een bestelling te plaatsen bij Albert Heijn. De supermarkt kan het groeiend aantal bestellingen niet aan.

Dat is te lezen op de website van de keten. ‘We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je snel weer je boodschappen kunt bestellen’, leest het bericht. Het is ook niet mogelijk om via de klantenservice een bestelling te plaatsen, een bestaande bestelling wijzigen kan wel. Volgens Albert Heijn heeft de drukte met online bestellingen ervoor gezorgd dat er nu geen nieuwe orders gedaan kunnen worden.

Consument wil best langer wachten voor duurzame levering

 

Consumenten zijn best bereid om wat langer op hun pakketje te wachten als dat betekent dat deze op een duurzame manier wordt bezorgd. Dat blijkt uit de Duurzaamheidsmonitor van Thuiswinkel.org.

In de monitor, een onderzoek onder zo’n 2.000 consumenten dat is uitgevoerd door StakeholderWatch, peilt de branchevereniging de publieke opinie over e-commerce en duurzaamheid. Zo staat 42 procent van de ondervraagden positief tegenover het langer wachten op een bestelling als dat duurzamer is. 15 procent blijkt extra te willen betalen voor een duurzame levering. 

Ikea's online aandeel stijgt naar 19%

Ingka Group, moederbedrijf van meubelverkoper Ikea, presenteert vandaag zijn verkoopcijfers over het gebroken boekjaar. De online omzet neemt met 60 procent toe.

De online kanalen van Ikea zijn inmiddels goed voor 18 procent van de omzet, dat in totaal op 35,2 miljard euro uitkomt. Het bedrijf verwelkomde dit jaar 3,6 miljard online bezoekers wereldwijd (2,6 miljard in 2019). Vorig jaar was het online aandeel nog 11 procent en kwam de totale omzet uit op 36,7 miljard euro.

H&M groeit online, sluit 350 winkels

De H&M Group gaat meer inzetten op de groei van de webshop. In 2021 sluit het concern 350 winkels.

Ook opent de groep 100 winkels in 2021, waardoor het netto aantal winkels met 250 wordt verlaagd. Door de coronacrisis ziet het bedrijf steeds meer klanten online bestellen. Dat komt mede omdat verschillende winkels tijdelijk gesloten waren vanwege een lockdown. In het tweede kwartaal was 80 procent van alle winkels wereldwijd gesloten.

8% Nederlands bedrijven verkoopt op platform

Bijna een op de tien Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen heeft in 2018 gebruik gemaakt van online platforms om hun goederen of diensten af te zetten, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Daarnaast worden ook het behouden of vergroten van het marktaandeel (68 procent) en het bereiken van internationale markt (43 procent) genoemd. Vooral in de horeca en de handel wordt met respectievelijk 16 en 12 procent relatief veel gebruik gemaakt van een platform.