De snelheid van je webshop testen
De snelheid van je webshop testen kan op verschillende manieren. Er zijn diverse online tools beschikbaar die de snelheid van je webshop testen. Iedere tool heeft zo zijn voor en nadelen en unieke resultaten.
Google PageSpeed Insights
Google PageSpeed Insights is waarschijnlijk een van de bekendste en meest gebruikte tools. Je krijgt een score van 0 tot 100, voor zowel mobiel als desktop. Deze scores zijn gebaseerd op een aantal onderdelen.
De score die Google PageSpeed Insights je geeft is voor veel ontwikkelaars en eigenaren van webshops een belangrijke score.
Het liefst heb je natuurlijk een hoog mogelijke score voor Google. Echter je optimaliseert je paginasnelheid niet voor Google, maar voor de bezoeker. Uiteindelijk is dit ook wat Google wilt. Een ultrasnelle webshop zodat de bezoeker een uitstekende gebruikerservaring heeft.
Google kijkt naar een zestal onderdelen en geeft per onderdeel aanbevelingen mee. De zes onderdelen zijn:
- Eerste weergave met content (FCP)
- Snelheidsindex
- Grootste weergave met content (LCP)
- Tijd tot interactief
- Totale geblokkeerde tijd
- Cumulatieve indelingverschuiving
Uiteindelijk krijg je na een audit netjes een rijtje aanbevelingen van Google voor je webshop die je direct kunt oppakken.
GTMetrix
GTMetrix is naast Google PageSpeed insights misschien wel de bekendste tool om de laadsnelheid van je webshop te testen.
Een van de voordelen bij GTMetrix is dat je een testlocatie kunt selecteren. Hierdoor kun je de server kiezen die het dichtst bij waar het merendeel van je bezoekers vandaan komen.
Ook bij GTMetrix ontvang je een overzicht met aanbevelingen.
WebPageTest
De tool WebPageTest ziet er wat minder modern uit dan de voorgaande twee. Maar WebPageTest heeft een aantal unieke functionaliteiten waarmee het zich onderscheidt.
WebPageTest voert drie tests uit op je webshop en de resultaten tonen de mediaan statistieken.